Thailand: reis van 3 weken – Route (1)

olifant chiang mai

Thailand was onze tweede kennismaking met Azië: in juli 2014 reisden we drie weken met de trein, bus, boot en het vliegtuig door dit populaire backpackersland. In dit artikel heb ik het over onze route richting het noorden, later volgt er nog een artikel over de plaatsen die we in het zuiden bezochten. Ook in Thailand spraken de cultuur, de natuur en de mensen ons zo hard aan, dat we terug kwamen met nog meer ZO-Azië kriebels dan in de heenreis.

Het eerste deel van de route door Thailand brengt ons naar het noorden van het land zoals je hieronder op de kaart kan zien.

Noordelijke route

Noordelijke route Thailand – Dag 1-2: Ayutthaya

Na een vlucht van vijftien uur, met een korte stop in Mumbai (waar we nog net zagen dat de Belgen hun WK-kwartfinale verloren), kwamen we aan in Bangkok. Omdat we vorig jaar deze bruisende hoofdstad al enkele dagen ontdekt hadden, kozen we ervoor om direct de skytrain en metro te nemen richting het treinstation Hualamphong. Hier kochten we voor 20 thai baht een enkeltje naar Ayutthaya, een oude hoofdstad vol knappe oude tempels. Deze stad is perfect om per fiets te ontdekken: je vindt er dan ook voldoende zaakjes die fietsen verhuren. Op ons stalen ros hebben we enkele van de honderd verschillende tempels van deze eiland-stad ontdekt. Voor ons waren de mooiste tempels Wat Maha That, Wat Phra Ram, Wat Phra Si Sanphet en Wat lokkaya Sutharam op het eiland en het fantastische Wat Chai Watthanaram, net over de rivier.

Ayutthaya

Noordelijke route Thailand – Dag 3: Phitsanulok/Sukothai

In de namiddag van dag twee namen we opnieuw de trein, dit keer voor een treinrit van vijf uur naar Phitsanulok. Deze treinrit voerde ons langs een prachtig landschap met zelfs enkele gigantische witte en gouden boeddha-beelden, een tempel vol aapjes en onze eerste Thaise regenbui! ‘S avonds verkenden we even de stationsbuurt en we stootten als snel op een fijne avondmarkt waar we genoten van het heerlijke eten van de de streetstalls: lekkere gebraden kip en een noodle-cashew schotel die ondanks onze aanvraag voor “not spicy, no chillies” die we toch maar voor de helft binnenkregen.

De volgende dag maakten we een daguitstap naar Sukothai, ook een oude hoofdstad. Op slechts een uurtje kwamen we aan in een stad die meer weg heeft van een groot park, dan van een stad. Ook hier huurden we een fiets om het centrale en noordelijke deel van Old Sukothai te verkennen. Hier waren de Wat Mahathat, Wat Sri Savaya en de Wat Si Chum mijn persoonlijke favorieten. Na een lekkere maaltijd op de toffe avondmarkt vlakbij het station, een volksdansactiviteit vlakbij de rivier en een portie Thais kokosijs met soyamelk, namen we de nachttrein naar Chiang Mai.

Sukothai

Noordelijke route ThailandDag 4-7: Chiang Mai

Na onze eerste nachttrein, waar we veel in slaap gewiegd zijn maar ook evenveel wakker geschud zijn, kwamen we driehonderd kilometer noordelijker aan in Chiang Mai. Na een klein dutje huurden we opnieuw een fiets en zijn we Chiang Mai gaan verkennen. We fietsen langs enkele hedendaagse tempels, bezochten wat markten, boekten twee daguitstappen voor de komende dagen. geboekt en genoten van een heerlijke Thaise massage.

Na lang twijfelen omdat het park dat onze voorkeur weg had, dagen op voorhand volgeboekt was, zijn we naar een kleiner olifantencenter geweest, in het het noorden van het land. De toeristische dienst verzekerde ons dat dit een goed center was waar men met de dieren met respect behandelden. Na een busrit door de bergen, moesten we Mahout-kleren aan en gingen we met ons groepjes van zes, vier olifanten voederen. Daarna was het tijd om onze lunch te maken: papaya salad. Onze gids deed tien chillies in zijn portie en wij kregen ons bord met twee chillies amper op… Nog steeds heb ik teveel smaakpapillen over om goed tegen het pikante eten te kunnen. 🙂 Na de lunch hebben we een uur een wandeltocht op de olifanten gemaakt, en ook al werden er geen stoeltjes op de rug gebonden en zat je in de sterke nek van dit prachtige beest, voelde het helemaal niet goed.

We wisten op voorhand niet dat dit aan bod zou komen maar het hoorde erbij en iedereen in de groep deed het. Nu ik hier op terug denk, heb ik ontzettend veel spijt dat ik dit toen niet heb durven weigeren. Ondertussen ben ik weer enkele jaren wijzer en mondiger en zou ik wel durven neen zeggen. Omdat het niet goed is voor de olifanten, omdat het niet hoort en omdat ik er mij ook niet goed bij voelde. Hierna doken we met twee kleinere olifanten de rivier in voor een was- en schrobbeurt. Zelf ging ik al snel uit het water om langs de kant te kijken hoe deze twee lieve en indrukwekkende beesten met elkaar omgingen en elkaar nat spoten. Het was een hele leuke dag maar toch geeft het een dubbel gevoel want eigenlijk horen die dieren in de natuur thuis en niet als entertainment voor toeristen, maar anderzijds leefden deze olifanten in groepjes in de jungle in plaats van in de stad vastgeketend aan een korte ketting, zoals we er al eerder waren tegengekomen.

Weiger steeds een ritje op een olifant! Ook al doet iedereen het, durf neen te zeggen.

Chiang Mai

De dag nadien hadden we nog een lange daguitstap gepland: een uitstap naar Chiang Rai, de Golden Triangle en het Karen-volk. De witte tempel in Chiang Rai is nog maar twintig jaar oud en is aan de buitenkant volledig wit. Helemaal anders dan de oudere tempels van bouwstijl en daarom zeker leuk om eens te zien. De echte tourist trap waren de Golden Triangle en het boottochtje naar Laos. Tenzij Laos echt enkel handtassen, whisky met cobra’s en T-shirts heeft 😉 Gelukkig reed onze minibus over bergweggetjes met mooie berglandschappen rijstvelden dus de omgeving was het waard.
Het Karen-Longneck volk heeft voor de vrouwen het schoonheidsideaal van een lange nek zoals een zwaan. Het voelt heel vreemd om foto’s te trekken van mensen, hoewel ze het duidelijk gewoon waren. Dit zijn mensen zonder paspoort, oorspronkelijk afkomstig van Myanmar, pas als ze twintig jaar in Thailand wonen, krijgen ze hun erkenning. We hebben deze stop voor onszelf wat goed gepraat doordat het geld van de toeristen deze mensen helpt om iets beter te overleven…

Na de fijne tijd in het noorden, vlogen we naar Krabi in het zuiden om te kunnen genieten van de mooie stranden die Thailand te bieden heeft. Over het tweede deel van onze reis, kan je hier meer lezen.

facebooktwitterinstagram

21 oktober 2014
Bruisend Barcelona in 48u.
26 oktober 2014
Thailand: reis van 3 weken – Route (2)